انواع تبخال و روش های درمان آن

۱۹ بازديد

انواع تبخال و روش های درمان آن

تبخال چیست؟

تبخال نوعی عفونت ویروسی است که به صورت زخم و تاولهای کوچک و بزرگ آبدار در سطح پوست نمود پیدا میکند. پوست بخشهای مختلف بدن از قبیل لب، دهان، اندامهای تناسلی، ران، باسن، گردن، گوش، کف دست و نقاط مختلف صورت در معرض این بیماری قرار دارند. بیماری فوق مانند سایر بیماریهای ویروسی، واگیردار و بهشدت مسری است.

 

 

انواع تبخال

 

HSV-1

 این نوع از ویروس هرپس، علت اصلی ایجاد تبخال دهانی است و موجب ایجاد بروز زخم و تاول در اطراف دهان و صورت می‌شود. این ویروس اگر برای اولین بار در فرد فعال شود همراه با تب، گلو درد و علائمی شبیه آنفلوآنزا خواهد بود. این ویروس اگرچه سبب بروز این عارضه در اطراف دهان می‌شود اما می‌تواند از طریق سکس دهانی منجر به تبخال تناسلی شود.

HSV-2

این نوع از ویروس هرپس موجب ایجاد این عارضه در دستگاه تناسلی زنان و مردان می‌شود. این ویروس از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل میشود. ممکن است ابتدا این ویروس در دستگاه عصبی پنهان شود و علائمی از خود بروز ندهد و مدت‌ها بعد بر اثر عوامل تحریککننده نمایان شود.

 

انواع ویروس تبخال در بدن

ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی، یک بیماری عفونی بسیار شایع است که از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل میشود. این بیماری اغلب توسط ویروس Herpes Simplex نوع 2 بروز میکند.

ویروس به محض ورود به ناحیه تناسلی، تاولهای آبدار و عفونی ایجاد میکند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. دلیل این موضوع، ترشح و رطوبت بالا در ناحیه تناسلی این افراد است که بستر مناسبی برای رشد ویروس ایجاد میکند. علاوه بر اندامها و مجاری تناسلی، تبخال کشالهران، مقعد و باسن نیز ممکن است بر اثر این ویروس ایجاد شود.

تبخال صورت

 این عارضه در نقاط مختلف صورت اتفاق می‌افتد و به شکل تاول یا زخم بروز پیدا میکند. در ادامه به انواع آن اشاره می‌کنیم.

 چشم

تبخال چشمی از ویروس Herpes Simplex نوع 1 نشات میگیرد. از علائم بروز این مشکل میتوان به التهاب، سوزش، خارش و قرمزی داخل یا اطراف چشم اشاره کرد.

وجود عفونت و ترشح بیدلیل از چشم و حساسیت به نور را نیز میتوان به علائم فوق اضافه کرد. تشخیص این بیماری بهدلیل شباهت علائم آن با حساسیت‌های فصلی یا آلرژی کمی دشوار است، اما به محض تشخیص باید برای درمان اقدام کرد زیرا در برخی موارد آسیبهای جبرانناپذیری در چشم بر جای می‌گذارد.

 

دهان، زبان و حنجره

دهان بهدلیل داشتن مخاط و رطوبت، محیطی بسیار مناسب برای گسترش و فعالیت ویروسHerpes Simplex است. ایجاد بثورات مربوط به این بیماری در داخل دهان در مقایسه با اطراف دهان فراوانی کمتری دارد.

درد و سوزش حاصل از تاول در این محیط‌ها به حدی شدید است که خوردن و آشامیدن را با مشکل روبهرو می‌کند.

80 درصد ویروس تبخال دهان توسط نوع 1 آن ایجاد می‌شود. البته ویروس نوع 2 نیز در ایجاد زخمهای دهانی نقش دارد. این وضعیت بیشتر در مقاربتهای دهانی رخ میدهد.

لثه، روی زبان، داخل لپ، سقف دهان، گلو و حنجره محیط مناسبی برای تشکیل این تاولهاست. گاهی اوقات غدد لنفاوی و مری نیز دچار زخم و التهاب میشوند که البته اغلب این مورد برای کودکانی که برای اولینبار به این عارضه دچار می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

 

علت تبخال

علت ایجاد این بیماری، تماس مستقیم یا غیرمستقیم با افراد درگیر با ویروس Herpes Simplex است. این بیماری بهشدت مسری است و از راههای مختلفی از یک فرد به دیگری منتقل میشود. مایع موجود در تاولها بهشدت عفونی است. ویروسها در صورت بسته بودن تاول (دلمه پر از آب) نیز قابلیت سرایت دارند. مواد موجود در تاول در صورت پارگی، به سایر بخشها سرایت کرده و بافتهای اطراف را آلوده میکند. این فرآیند بعد از 4 الی 5 روز از ایجاد تاولها رخ میدهد.

علاوه بر زخم، بزاق فرد آلوده حاوی مقادیر زیادی ویروس هرپس است. انتقال مستقیم با بوسه، صحبت، عطسه و دست دادن با افراد آلوده انجام میشود. این ویروس تا دو روز میتواند خارج از بدن زنده بماند. به همین دلیل استفاده از کارد، چنگال، قاشق و وسایل شخصی (حوله، دستمال، تیغ اصلاح و…) به عدم‌انتقال ویروس کمک میکند.

 

روش های درمان تبخال

درمان تبخال با دارو و پماد

 

داروهای ضدویروسی برای درمان سریع تبخال انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به آسیکلوویر، فام سیکلوویر و والاسیکلوویر اشاره کرد. به عقیده سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف داروهای ضد ویروسی برای بیماران تبخالی مبتلا به نقص سیستم ایمنی ضرورت دارد. داروهای ضد ویروس، مدت زمان درگیری و درد و عوارض حاصل از آن را کاهش می‌دهند. شکل‌های مختلف  مصرف این داروها شامل مصرف موضعی، خوراکی و تزریقی است.

حالت تزریقی برای رفع تبخال بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که از عفونت شدید، اگزمای شدید و نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند. مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی نیز در این گروه جای می‌گیرند.

 به داروهای موثر در زمینه رفع سریع تبخال می‌توان داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن را نیز اضافه کرد. این دسته از داروها برای دردهای شدید و رفع عوارض پوستی عفونی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

درمان تبخال با لیزر

 

در این روش یک پرتو ملایم نور، بر روی ناحیه آسیب‌دیده تابانده می‌شود. این عمل موجب تحریک، تنظیم و تسریع عملکرد سلولی می‌شود که به‌ بهبود و ترمیم بافت آسیب‌دیده در تبخال و پیشگیری از شیوع بیشتر آن کمک می‌کند.

البته این روش نیز همچون دارو درمانی به صورت مقطعی اثرگذار است. به این معنا که ویروس هرپس بعد از درمان نیز در بدن باقی مانده و امکان عود مجدد عوارض پوستی وجود دارد. لیزر درمانی بیشتر برای نواحی تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درمان این عارضه معمولا از لیزرهای سرد LLLT استفاده می‌شود. زمان لازم برای لیزر درمانی ثابت نیست و به محل و گستردگی عارضه بستگی دارد.

رفع تبخال با این روش یک روزه نیست. زیرا محل تحت درمان بعد از گذشت دو هفته بهبود پیدا می‌کند. آمیزش جنسی باید به بعد از بهبودی نسبی محل تحت درمان موکول شود.

 

 

 

 

 

 

 https://bit.ly/3NsCvMi

https://did.li/f9LNf

 

https://audiomack.com/mandyrobe4

http://www.authorstream.com/MandyRobe4/

https://trello.com/mandyrobe4

https://www.blogtalkradio.com/mandyrobe4

https://visual.ly/users/mandyrobe4/portfolio

https://www.viki.com/users/mandyrobe4_850/about

https://weheartit.com/MandyRobe4/uploads

https://infogram.com/untitled-chart-1h7k230w1dr5g2x?live

https://slides.com/mandyrobe4

yelp.ca/user_details?userid=ITjmOL1GQ-ghQzeSUv8p4w

https://500px.com/p/mandyrobe4?view=photos

https://logopond.com/MandyRobe4/profile/543403/?filter=&page=

 

 

خرید محصولات برند DeFacto دفاکتو

۱۳ بازديد

خرید محصولات برند DeFacto دفاکتو

برند دفاکتو DeFacto در سال 2005 با هدف ایجاد یک چشم‌انداز جدید در صنعت مد ترکیه شروع به‌ کار کرد. و با هدف جهانی شدن قدم در یک مسیر متفاوت از برند های دیگر ترکیه ای گذاشت. در طی سالها دفاکتو با ایجاد نوآوری و با توجه به فرهنگ مشتریان خود در سراسر جهان برندهای زیر‌ مجموعه ی خود را گسترش داده است که برای مثال میتوان به برند دفاکتو بیبی، دفاکتو کول، دفاکتو فیت، دفاکتو لایف، دفاکتو استودیو و… اشاره کرد. این برند با ارائه‌ی طیف وسیعی از محصولات با طراحی نوآورانه و کیفیت بالا وهمچنین قیمت های بسیار مقرون به صرفه، هم‌اکنون جایگاه بسیار ویژه ای بین مصرف کنندگان خود به عنوان یک برند معتبر را دارا می باشد. در حال حاضر دفاکتو یکی از سه برند برتر در حوزه پوشاک در ترکیه می باشد و تا کنون توانسته بیش از 500 فروشگاه در ترکیه و در سراسر جهان دایر کند.

دفاکتو از زمان آغاز بکار خود در حوزه ی پوشاک سریعتر از حد تصور پیشرفت کرد. روند تولید محصولات در دفاکتو با عرضه ی پوشاک برای بانوان آغار شد و سپس با عرضه ی تولیدات مردانه و نوجوانان موقیت ویژه ای در مارکت ترکیه پیدا کرد. و اولین برند در ترکیه بود که به دنبال تولید محصولات سازگار با محیط‌ زیست پرداخت. [ شما می‌توانید انواع محصولات این برند را از لیتو استایل خریداری کنید، با تضمین اصالت و بهترین قیمت ] اغلب محصولات این برند در حوزه ی پوشاک و آکسسوری دسته بندی می شود و طیف وسیعی از سلایق را شامل می شود. دفاکتو همیشه با ارئه کیفت بالا در محصولات و طراحی بروز برای تمام گروه های سنی، اعتماد مشریانش بخصوص خانواده ها را به خود جلب کرده است. این برند با هدف جهانی شدن و تولیدات با کیفیت، در تولید پوشاک و اکسسوری متنوع برای گروه های مختلف اجتماعی پیشگام می باشد و هم اکنون با بیش از 14000 کارمند به فعالیت خود می پردازد.

منبع : https://leitostyle.com/brand/defacto/